Tuesday, December 28, 2004

 

BILA DIA BERSUARA

BILA DIA BERSUARA

Bila dia bersuara aku jadi terpegun
Suaranya begitu lantang
agak menyakitkan namun ada pengajaran dan sindiran.

Kukira dia watak yang baik
ingin bersuara di sini cuma terlalu berterus terang
lalu aku pun bertanya
"Kenapa kau bersuara
apakah kerana marah atau ingin diperkatakan."

"Saya bersuara kerana hiba
sedih lihat ego mereka
saya ingin kita bijaksana," jawabnya.

Aku pun terus tumpu perhatian
Kuakui dia memang bijak bersuara
cuma tingkahnya agak kurang sopan
kerana boleh menyakitkan
kemudian dia pun diam
mungkin sedang mengukur daya.

Kukira dia seorang tukang yang tekun
Cekap membidik buah-buah lontaran
ingin menyurat yang terbaik
lalu aku pun berkata
" Kau teruslah bersuara!"

abdullatipJelebu21.2.2004

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?